Menu
Nieuws

De juiste bedrijfskleding voor het complete team

juiste bedrijfskleding

Je personeel is het visitekaartje van je organisatie. Er bestaat niets mooiers dan deze belangrijke personen verbinden aan je organisatie met bedrijfskleding. Alhoewel er verschillende motieven zijn voor het dragen van bedrijfskleding, is het onderdeel zijn en voelen van een geheel toch wel de belangrijkste. Wij delen je verschillende tips over hoe en waarom jij bedrijfskleding zou moeten invoeren binnen je organisatie.

Samen één met bedrijfskleding

Wie bedrijfskleding draagt, voelt zich sterker verbonden met de organisatie. Als personeelslid merk je dat je onderdeel bent van een geheel. Personeel dat dezelfde kleding draagt is gelijkwaardig aan elkaar maar zijn tegelijkertijd representatief voor de buitenwereld.

Laat je personeel meedenken over de bedrijfskleding

Het is belangrijk dat het personeel zich prettig voelt in de bedrijfskleding. Zij zijn uiteindelijk degene die het gaan dragen dus zij zouden inspraak mogen hebben over het soort bedrijfskleding. Is het binnen jullie organisatie handig dat vrouwen rokjes dragen? Gaan jullie voor een unisex shirt of kiezen jullie voor een complete kledinglijn waarin iedere medewerker zijn eigen outfit kan samenstellen?

Bedrijfskleding van Engelbert-Strauss.nl is er in ieder geval in verschillende soorten en maten en biedt genoeg keuze om inspiratie op te doen voor de uiteindelijke keuze voor bedrijfskleding. Maar denk ook aan meer traditionele merken zoals ETONEterna of Seidensticker.

Kies de juiste kleuren voor bedrijfskleding

Uit welke kleuren bestaat jullie huisstijl of logo? Is het handig om de bedrijfskleding daarop aan te passen? Binnen een organisatie waar veel technisch handwerk wordt verricht is het wellicht niet handig om voor een witte outfit te gaan. Het past misschien wel bij jullie bedrijf, maar veel vlekken staan niet representatief tegenover klanten.

Hetzelfde geldt voor praktische bedrijfskleding in bijvoorbeeld de kleur geel. Wanneer jullie huisstijl bijvoorbeeld meer neigt naar de kleur rood is geel niet echt een handige keuze. Wellicht worden jullie dan zelfs verward met de concurrent en dat wil je natuurlijk niet.

Herkenbaarheid en logo’s

Je wilt natuurlijk dat je personeel naar de buitenwereld uit kan dragen dat zij met trots voor jouw organisatie werken. Het is aan te raden om je personeel niet als wandelend reclamebord rond te laten lopen. Een subtiel logo op de borst, op de broek of op de rug is meer dan zat. Op deze manier dring je het personeel niet op om volledig als billboard over straat te laten gaan maar dragen zij toch de huisstijl uit van de organisatie.

Onderscheid in rangen

Je vraagt je misschien af hoe het zit met bedrijfskleding voor personeel in verschillende rangen. Dat is afhankelijk van het type organisatie waarin je je bevindt. Is het belangrijk voor klanten dat zij de leidinggevende gemakkelijk kunnen vinden? Is het belangrijk voor het personeel dat hun leidinggevende een andere outfit draagt om zo de overmacht uit te kunnen voeren?

Denk hierover na en ga hierover in gesprek met je werknemers en maak hierin een weloverwogen keuze. Belangrijk is dat de ene werkgever niet beter gekleed is dan de ander. Zorg dat medewerkers zich prettig voelen in de kleding, maar ook dat zij zich niet minder voelen dan hun leidinggevenden. Kleed je personeel naar hun functie en neem dat mee als vuistregel.

Ben je niet geïnteresseerd in bedrijfskleding maar wil je jouw personeel toch een herkenbaar en representatief kenmerk geven voor intern of extern gebruik? Kies dan voor handige herbruikbare naambadges. Hier kun je daar meer over lezen.