Cadeaus / Kerst

Hier moet je rekening houden met het bestellen van kerstpakketten

Bestellen van kerstpakketten

Het duurt nog een paar maanden maar de kerst komt alweer steeds dichterbij. Wanneer het om het bestellen van kerstpakketten gaat kun je er ook maar beter op tijd bij zijn. Om te beginnen wil je jezelf natuurlijk goed oriënteren zodat je precies weet waar je uit kunt kiezen, en vervolgens wil je wel op tijd bestellen voordat alle kerstpakketten uitverkocht zijn. Maar waar moet je nu nog meer rekening mee houden met het bestellen van kerstpakketten?

1. Smaken verschillen

Hoewel het gros van je personeelsleden misschien hartstikke blij wordt van een Italiaans kerstpakket vol vleeswaren en recepten, zul je hier de vegetariërs en vegans in je bedrijf een stuk minder vrolijk mee maken. Smaken verschillen nu eenmaal, en een verkeerd kerstpakket (vlees voor een vegetariër bijvoorbeeld) kan personeelsleden flink in de vingers snijden. Zorg er dus voor dat je jouw medewerkers goed kent en dat je kerstpakket redelijk specifiek, maar ook algemeen genoeg is. Zo voorkom je mogelijke scheve gezichten.

2. Check de levertijden

Iedere leverancier is anders, en iedereen hanteert zijn eigen levertijden. Je wilt jouw kerstpakket niet een paar dagen voor kerst bestellen en er vervolgens achterkomen dat de levertijd minimaal twee weken is. Kijk vooraf dus goed naar de levertijden- en voorwaarden zodat je jouw bestelling op tijd en op de juiste manier kunt plaatsen.

3. Maak een inventaris

Om situaties zoals vermeldt bij puntje 1 te voorkomen, is het verstandig om ruim van te voren een inventaris van je medewerkers en hun wensen en behoeften te maken. Doe dit door middel van een leuke vragenlijst, een ideeënbus of schakel de hulp van HR in. Hoe meer inzicht jij hebt in de wensen en behoeften van jouw medewerkers, hoe groter de kans dat jouw kerstpakket met open armen ontvangen wordt.

4. Bestel tijdens een rustige periode

Veel bedrijven kopen hun kerstpakket net na de zomervakantie in. Dit betekent dat de leveranciers van kerstpakketten op dit moment het drukste zijn en vergroot de kans dat jij als laatste op de lijst eindigt. Kies dus een minder drukke periode om jouw kerstpakketten te bestellen zodat je alle rust en aandacht van je leverancier kunt krijgen.

Kerstpakket

5. Doe een headcount

Zul je zien dat je er tijdens het uitdelen van je kerstpakketten achter komt dat je iemand vergeten bent. Doe vooraf een volledige headcount en bestel altijd een 10-tal extra kerstpakketten zodat je zeker niemand vergeet. Die extra kerstpakketten komen vast wel goed terecht!