De rol van een personeelsvereniging bij arbeidsconflicten

arbeidsconflict

In het ideale geval heeft een bedrijf alleen maar tevreden werknemers en gaat iedereen met plezier naar zijn of haar werk. We weten allemaal dat de praktijk weerbarstig is en dat er wel eens iets voor kan vallen binnen een organisatie. Een conflict tussen werknemer en werkgever blijft helaas niet altijd beperkt tot twee partijen. In de meeste gevallen zijn collega’s geneigd om partij te kiezen en een collega te ondersteunen. Het is misschien niet direct de verantwoordelijkheid van een personeelsvereniging maar heeft wel effect op de groep in zijn geheel. Vandaar dat we in dit artikel tips geven over hoe je arbeidsconflicten kunt voorkomen vanuit de PV.

Inventariseer wat er speelt

Als lid van de personeelsverenging ben je de spil in het web van een bedrijf. Je verzorgt niet alleen personeelsfeesten maar bent ook het luisterende oor wanneer iemand ernstig ziek raakt. Je kent collega’s door en door en weet vaak wat er op de achtergrond speelt. Is iemand niet helemaal lekker uit een functioneringsgesprek gekomen of is er ongewenst gedrag op een bepaalde afdeling? In zo’n geval is het goed om de oorzaak van problemen te achterhalen.

Bied een luisterend oor

De beste manier om achter problemen te komen is door een luisterend oor te bieden. Dat doe je dus niet door te roddelen bij het koffiezetapparaat of te inventariseren bij andere collega’s. Nodig in plaats daarvan de betreffende collega uit op je kantoor of wandel tijdens de pauze samen een rondje. Door voor privacy te kiezen verkrijg je meer vertrouwen. Luister ook echt door actieve vragen te stellen zoals: hoe voel je je daarbij of waarom denk je dat het zo gelopen is?

Arbeidsmediation als oplossing

In sommige gevallen ligt de oplossing niet binnen handbereik en is de beste remedie om professionele hulp in te schakelen zoals arbeidsmediation. Dat klinkt negatief maar door een objectief persoon in de arm te nemen hebben beide partijen meer kans om er samen uit te komen. Maak een dergelijke optie bespreekbaar bij je collega.

Met arbeidsmediation kun je conflicten oplossen met tussenkomst van een neutrale mediator. Door het stellen van de juiste vragen probeert een mediator onuitgesproken of zelf onbewuste factoren aan het licht te krijgen. Aan de hand van verschillende sessies gaan alle partijen op zoek naar een gezamenlijke oplossing. Door de neutrale partij kan het probleem objectief worden bekeken. Dit maakt het gemakkelijker om tot een oplossing te komen. Hierdoor zal de sfeer op de werkvloer weer als vanouds aanvoelen en dat komt de personeelsfeestjes ten goede.