Category

Nieuws

Category

Je personeel is het visitekaartje van je organisatie. Er bestaat niets mooiers dan deze belangrijke personen verbinden aan je organisatie met bedrijfskleding. Alhoewel er verschillende motieven zijn voor het dragen van bedrijfskleding, is het onderdeel zijn en voelen van een geheel toch wel de belangrijkste. Wij delen je verschillende tips over hoe en waarom jij bedrijfskleding zou moeten invoeren binnen je organisatie.

Samen één met bedrijfskleding

Wie bedrijfskleding draagt, voelt zich sterker verbonden met de organisatie. Als personeelslid merk je dat je onderdeel bent van een geheel. Personeel dat dezelfde kleding draagt is gelijkwaardig aan elkaar maar zijn tegelijkertijd representatief voor de buitenwereld.

Laat je personeel meedenken over de bedrijfskleding

Het is belangrijk dat het personeel zich prettig voelt in de bedrijfskleding. Zij zijn uiteindelijk degene die het gaan dragen dus zij zouden inspraak mogen hebben over het soort bedrijfskleding. Is het binnen jullie organisatie handig dat vrouwen rokjes dragen? Gaan jullie voor een unisex shirt of kiezen jullie voor een complete kledinglijn waarin iedere medewerker zijn eigen outfit kan samenstellen?

Bedrijfskleding van Engelbert-Strauss.nl is er in ieder geval in verschillende soorten en maten en biedt genoeg keuze om inspiratie op te doen voor de uiteindelijke keuze voor bedrijfskleding. Maar denk ook aan meer traditionele merken zoals ETONEterna of Seidensticker.

Kies de juiste kleuren voor bedrijfskleding

Uit welke kleuren bestaat jullie huisstijl of logo? Is het handig om de bedrijfskleding daarop aan te passen? Binnen een organisatie waar veel technisch handwerk wordt verricht is het wellicht niet handig om voor een witte outfit te gaan. Het past misschien wel bij jullie bedrijf, maar veel vlekken staan niet representatief tegenover klanten.

Hetzelfde geldt voor praktische bedrijfskleding in bijvoorbeeld de kleur geel. Wanneer jullie huisstijl bijvoorbeeld meer neigt naar de kleur rood is geel niet echt een handige keuze. Wellicht worden jullie dan zelfs verward met de concurrent en dat wil je natuurlijk niet.

Herkenbaarheid en logo’s

Je wilt natuurlijk dat je personeel naar de buitenwereld uit kan dragen dat zij met trots voor jouw organisatie werken. Het is aan te raden om je personeel niet als wandelend reclamebord rond te laten lopen. Een subtiel logo op de borst, op de broek of op de rug is meer dan zat. Op deze manier dring je het personeel niet op om volledig als billboard over straat te laten gaan maar dragen zij toch de huisstijl uit van de organisatie.

Onderscheid in rangen

Je vraagt je misschien af hoe het zit met bedrijfskleding voor personeel in verschillende rangen. Dat is afhankelijk van het type organisatie waarin je je bevindt. Is het belangrijk voor klanten dat zij de leidinggevende gemakkelijk kunnen vinden? Is het belangrijk voor het personeel dat hun leidinggevende een andere outfit draagt om zo de overmacht uit te kunnen voeren?

Denk hierover na en ga hierover in gesprek met je werknemers en maak hierin een weloverwogen keuze. Belangrijk is dat de ene werkgever niet beter gekleed is dan de ander. Zorg dat medewerkers zich prettig voelen in de kleding, maar ook dat zij zich niet minder voelen dan hun leidinggevenden. Kleed je personeel naar hun functie en neem dat mee als vuistregel.

Ben je niet geïnteresseerd in bedrijfskleding maar wil je jouw personeel toch een herkenbaar en representatief kenmerk geven voor intern of extern gebruik? Kies dan voor handige herbruikbare naambadges. Hier kun je daar meer over lezen.

Het is de vraag voor vele ondernemers: hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf onderscheidend genoeg is om op te vallen? Hoe zorg je ervoor dat je eruit springt? Een belangrijke stap, die nogal eens vergeten wordt, is het internet vergelijken. Waar krijg je het beste om jouw bedrijf snel te promoten?

Voorbereiding
Een goede voorbereiding, is het halve werk. Een cliché, maar wel degelijk waar. Voordat je begint met het offensief om jouw bedrijf op te laten vallen, is het noodzakelijk hoe en waar je precies wilt opvallen. Bedenk goed, het is een tijdrovend karwei. Slaag je erin, dan kun je na afloop zonder blikken of blozen aan anderen vertellen hoe jij het hebt gedaan.

Als eerste begint het avontuur – laten we het zo even noemen, want het is best spannend – met iets dat niet echt voor de hand zal liggen voor de meeste ondernemers. Dat is internet vergelijken. Omdat we ervan uitgaan dat jij wilt opvallen op het internet, is het zaak dat je beschikt over de beste internetverbinding. Wat is er nu vervelender om een blog of vlog te moeten plaatsen en genoegen te nemen met een trage internetverbinding? Bovendien moet je de vraag stellen of je gebonden bent aan jouw vaste werkplek. Het zal wellicht voorkomen dat je mobiel ook aandacht wilt blijven besteden aan jouw bedrijfsactiviteiten. Juist dan is het zaak om dit alles goed te regelen. De mobiele providers doen helaas niet altijd wat ze beloven, dus let goed op de aangeboden snelheid en het aantal MB’s dat je maandelijks mag verbruiken.

Gemakkelijk en met kortingsmogelijkheden
Internet vergelijken is iets dat bijzonder gemakkelijk is. Je begint met het uitzoeken van een geschikte website en gaat na wat je bij welke provider krijgt. Vervolgens kun je via een vergelijkingswebsite gebruik maken van kortingsmogelijkheden.

Marketingplan
Ben je hiermee klaar, dan ga je aan de slag met het schrijven van een marketingplan. Hierin neem je op wat jouw strategie is, gekoppeld aan jouw missie. Vergeet niet de kracht van social media. Social media stelt je in staat om op een makkelijke manier jouw doelgroep te bereiken.

Op basis van dit plan is het zaak om vast te houden aan het doel dat jij voor ogen hebt. Dit vergt soms engelengeduld en veel uithoudingsvermogen. Naast een goede, actuele website, is het daarom zaak ook jouw social media profielen regelmatig te updaten.

Experimenteer
Zorg er alleen voor dat je niet te veel publiceert. Experimenteer vooral met de tijdstippen en dagen waarop je gaat plaatsen. Zorg tijdens dit plaatsen, dat jouw doelgroep het allemaal nog kan begrijpen en dat het logisch is. Wanneer jouw bedrijfsactiviteiten bestaan uit het geven van advies, dan mag je de leuke en schattige plaatjes van katten wel achterwege laten. Die kan je naar hartenlust plaatsen op jouw persoonlijke social media pagina’s.

Net zoals het vergelijken van jouw perfecte internet aanbieders, is het zoeken naar een perfecte strategie iets waarover je ook veel informatie terug kunt vinden op internet. Leef je daarom uit en lees zoveel mogelijk over de verschillende strategieën die anderen erop na houden.

Is het kantoor waar je werkt gevestigd in Amsterdam of een dichtbij liggende stad of dorp en is het weer tijd voor een bedrijfsuitje? Dan raden wij je aan om eens een bedrijfsuitje in Amsterdam op te zoeken. Niets is mooier dan eens met een groep collega’s het centrum van Amsterdam te betreden en de boel eens lekker op stelten te zetten. Maar wat ga je nou precies doen? Wij hopen je hierin een helpende hand te kunnen bieden.

Een rondvaart door de grachten
Eén van de leukste dingen van Amsterdam is het bekijken van de fantastische stad. En niets is mooier dan het centrum bekijken vanaf de welbekende grachten. Dit is vooral leuk wanneer er een hoop collega’s nog niet bekend zijn met Amsterdam en de stad eens vanuit een fantastisch oogpunt willen zien.

Je kunt ervoor kiezen om enkel een boot te huren, maar het is ook mogelijk om dit te huren inclusief eten en drinken. Dit is vooral aan te raden bij lekker weer, want dan kan je genieten van een heerlijke barbecue op het IJ of voor het centraal station. Fantastisch toch?

Een fietstocht door de stad
Zijn er collega’s nog niet bekend met Amsterdam of wil je graag in één keer veel aspecten van de stad zien? Dan kun je er ook voor kiezen om met het bedrijf een fietstocht te organiseren. Zorg er dan wel voor dat je alle leukste en mooiste plekken van de stad afgaat, want zo wordt het leuk voor de collega’s die nog weinig van de stad Amsterdam hebben gezien.

Bezoek eens het casino
Zit je al jaren bij hetzelfde bedrijf en lijken de verrassende uitjes op te raken? Dan kun je ervoor kiezen om heel wat anders dan normaal te organiseren. Zo is het bezoeken van een casino bij het Leidseplein of in de Korte Leidsedwarsstraat aan te raden. Het is verstandig om ervoor te kiezen dit eerst te inventariseren bij de werknemers, zodat het bij eenieder in de smaak valt.

Bij een dergelijk uitje moet je wel zorgen voor een goede voorbereiding. De kleding voor een casinobezoek zal bepalen of je wel of niet wordt binnengelaten. Zo mag er geen pet gedragen worden en is het dragen van open schoenen ook niet toegestaan. Over het algemeen kleden werknemers zich tijdens een bedrijfsuitje sowieso enigszins netjes, dus dat zit vast wel goed!

Een actief dagje met collega’s of relaties aan het strand. Lekker uitwaaien en de strijd met elkaar aan gaan met diverse strandactiviteiten als blokarten, raften, vliegeren, beachvolley en nog veel meer natuurlijk!

Op www.strandfeest.nl vindt u 27+ heerlijke strandarrangementen voor u en uw hele team! Om u een indicatie te geven heb ik 5 arrangementen voor u uitgelicht.

Voordelen van deze website

  • Gratis locatie advies
  • Vergaderlocaties met de beste prijs-kwaliteit
  • Cadeaupunten bij uw boekingen
  • Exclusieve vergader aanbiedingen
  • 100% hospitality
  • Complete vergaderarrangementen

Benieuwd, bekijk hier het totaalaanbod www.strandfeest.nl

Kunnen wij u helpen met het zoeken en boeken van uw strandfeest? Bel dan gratis 0800- 7 807 807 voor hulp en advies van onze vrijetijdsspecialisten. Wij zijn van ma-do bereikbaar van 09.00 – 22.00 uur, vrijdag van 09.00 – 17.30 en zat-zon van 10.00-14.00 uur.

Met hartelijke groet,

Lynn Kraaijeveld
Zakelijk.nl

Dagelijks komen er meer webwinkels bij in Nederland. Het is ook zo dat er op jaarbasis weer heel wat webwinkels afvallen. Vaak komt dit doordat de ondernemer te makkelijk dacht over het runnen van een webwinkel. Helaas is het zo dat de klanten niet vanzelf de online winkel binnenstappen. Er moet worden gewerkt aan het opbouwen van een klantenkring en het verhogen van de maandelijkse verkopen om een webwinkel te laten groeien en succesvol te laten worden. Ondernemers met een online shop kunnen hierover alles te weten komen op de Webwinkel Vakdagen.

De Webwinkel Vakdagen zijn inspirerend

In 2017 werden de Webwinkel Vakdagen in januari gehouden en nu al wordt er weer gewerkt aan de editie van 2018. Er zijn verschillende online manieren om een webwinkel goed onder de aandacht te krijgen, zoals bijvoorbeeld met affiliates, en tijdens de vakdagen worden de ondernemers met een webshop optimaal op de hoogte gebracht van al deze online mogelijkheden. Ondernemers mogen dan ook veel verwachten van dit jaarlijkse evenement, met onder meer 12 lezingenzalen, meer dan 180 sprekers, ruim 250 exposanten en zo’n 11.000 bezoekers.

Affiliate blijkt bijzonder effectief

Ook tijdens de laatste editie van de Webwinkel Vakdagen stond affiliate marketing weer hoog op de prioriteitenlijst. Wie aan affiliate marketing doet behaalt er gegarandeerd voordeel mee. Tegenwoordig valt het voor een nieuwe webwinkel niet mee om online succesvol te worden zonder gebruik te maken van partners (affiliates) die leads of verkopen genereren. Meerdere malen werd er gekeken naar de investeringen die werden gedaan en naar de resultaten die hier uiteindelijk mee werden behaald. Hieruit kon toch de conclusie worden getrokken dat affiliate marketing een winstgevende vorm van marketing is.

Content marketing is ook onmisbaar

Content marketing gaat ook een steeds grotere rol spelen. Webwinkels pakken dit in veel gevallen op door zakelijke blogs te publiceren. In de praktijk is het dan ook zo  bewezen dat webwinkels met een actief blog sneller en makkelijker groeien dan webwinkels die geen aandacht besteden aan het realiseren van extra content op de website. Affiliate marketing en content marketing zijn dan ook dé sleutels tot succes voor webwinkeleigenaren.

Ondanks dat er veel vacatures zijn nu de economie weer aantrekt, kan het soms lastig zijn om juist die ene leuke baan te vinden. De meeste bedrijven plaatsen hun vacatures tegenwoordig op het internet, de  tijd dat er in kranten werd geadverteerd ligt grotendeels achter ons. Het is dus zaak om dagelijks de bekende vacaturesites zoals bij voorbeeld Jobrapido te raadplegen om te zien of er geschikte vacatures zijn. Als je een uitkering ontvangt moet je ervoor zorgen dat je wekelijks dan wel maandelijks het verplichte aantal sollicitaties doet om te voorkomen dat je een sanctie opgelegd krijgt.

Bereid je goed voor op een sollicitatiegesprek

Het is absoluut noodzakelijk om je goed voor te bereiden op een sollicitatie. Bedenk welke vragen je kunt krijgen en welke vragen je zelf wilt stellen. Verdiep je in het bedrijf, weet wat ze doen, welke producten er worden gemaakt of welke diensten men aanbiedt. Het komt erg dom over als je totaal niet weet bij welk bedrijf je hebt gesolliciteerd als je op gesprek komt. Dit getuigt van onverschilligheid en maakt de kans dat je de baan krijgt wel erg klein. Je kunt op het internet veel sollicitatietips vinden zodat je goed voorbereid op gesprek gaat en op voorhand een goede kans maakt om de baan te krijgen.

Solliciteer op het juiste niveau

Als je op een baan reageert is het belangrijk dat deze baan bij je opleidings- en werkervaringsniveau past. Dit werkt zowel naar boven als naar beneden. Als je een Hbo-opleiding hebt afgerond en je reageert op een baan waarvoor MBO-niveau wordt gevraagd dan zal je niet snel worden aangenomen. Andersom werkt dat natuurlijk ook zo. Grijp niet te hoog want je valt tijdens het gesprek gegarandeerd door de mand als je je opleidingsniveau en werkervaring wat al te positief hebt gebracht. Reageer alleen als je aan de minimale functie-eisen kunt voldoen. Heb je een diploma niet, en het wordt als harde eis gesteld, dan heeft het geen zin om te zeggen dat je die opleiding graag wilt gaan doen als je wordt aangenomen.

Zoek werk dat bij je past

Al bij het kiezen van je opleiding moet je eigenlijk weten wat je wilt in de toekomst. Dat lijkt lastig, maar voorkomt wel dat je op je 35e tot de conclusie komt dat de IT toch niet helemaal jouw ding is en dat je liever dierenarts had willen worden. Dan is omscholen vaak niet of nauwelijks meer mogelijk. Je kunt eventueel een beroepskeuzetest doen bij het UWV om te zien welke banen bij jou passen.

Binnen veel ondernemingen wordt er te weinig aandacht besteed aan het ontdekken, optimaliseren en inzetten van talent. Toch is het in de praktijk zo dat juist talenten zorgen voor de beste resultaten. In een uitgebreid interview liet ook de bestuursvoorzitter van de Kamer van Koophandel weten dat juist talent heel belangrijk is. Binnen het bedrijfsleven wordt de focus vaak op er gebreken gelegd, waarbij werknemers worden gewezen op de fouten die zij maken. Complimenten, schouderklopjes en het benoemen van talenten zijn een betere keuze, zeker wanneer de productiviteit omhoog moet.

Het opsporen van talenten van medewerkers
Het is niet altijd makkelijk voor werkgevers of leidinggevenden op talenten van medewerkers op te sporen. Wanneer niet bekend is wat de talenten van de werknemers precies zijn, dan kan er ook niet worden bekeken hoe deze het meest effectief kunnen worden ingezet voor de onderneming. Daarom zijn talentgesprekken heel handig. Tijdens talentgesprekken worden de talenten van de medewerkers besproken en kan direct worden gekeken hoe deze op de werkvloer goed van pas komen.

Ondernemers focussen meer op andere gesprekken
Veel bedrijven kiezen er in de praktijk voor om op regelmatige basis beoordelingsgesprekken plaats te laten vinden. Tijdens deze gesprekken wordt van de werkgever of leidinggevende(n) uit voornamelijk kritiek uitgesproken en dit werkt niet bepaald motiverend voor de medewerkers. Talentgesprekken zijn wel heel motiverend. Het is fijn voor medewerkers om te horen dat zij een talent hebben en dat de werkgever of leidinggevende het prettig zou vinden als dit talent verder wordt ontwikkeld voor het bedrijf. Dit geeft de medewerkers meer het gevoel dat zij gewaardeerd worden.

Job crafting kan helpen
Tijdens talentgesprekken kunnen de medewerkers zelf natuurlijk aangeven waar zij goed in zijn en echt in uitblinken op het werk, maar soms is het beter dat de werkgever zelf bekijkt waar nu precies de talenten liggen. Hierbij kan job crafting goed helpen. Door medewerkers de mogelijkheid te bieden om de taken binnen hun functie op een geheel eigen manier uit te voeren kan worden bekeken hoe dit wordt aangepakt. Zo komen er vaak unieke talenten naar voren waar het bedrijf voordeel mee kan doen. Door de talenten te bespreken tijdens talentgesprekken kan een plan worden gemaakt over het verder ontwikkelen van de unieke talenten.

Tenzij je een product of dienst levert dat nergens anders te verkrijgen is, barst het in de ondernemerswereld van de concurrentie. De klanten komen niet vanzelf naar je toe en dus is het belangrijk om je bedrijf en je product/dienst onder de aandacht te brengen van potentiele klanten. Maar hoe doe je dat dan eigenlijk? Hieronder vertellen we je welke manieren je kunt gebruiken om onder de aandacht te komen!

Zorg dat je aanwezig bent!

Het klinkt heel eenvoudig, maar toch is het ontzettend belangrijk. Als je wilt dat mensen met jouw bedrijf in aanraking komen, zul je er toch echt voor moeten zorgen dat ze die mogelijkheid hebben. Dat doe je door overal te zijn, waar ze jouw bedrijf eventueel kunnen verwachten. Denk bijvoorbeeld aan de vele vakbeurzen of andere evenementen die binnen de branche van je bedrijf worden georganiseerd. Daarnaast is het verstandig binnen je eigen regio op evenementen aanwezig te zijn én evenementen te bezoeken/sponsoren waar een groot gedeelte van je doelgroep komt. In onze moderne wereld is het ook belangrijk om online aanwezig te zijn. Beheer verschillende social media kanalen en wees vooral ook actief op verschillende fora!

Zorg dat ze je onthouden

Wanneer potentiele klanten met je in aanraking komen, doe je er alles aan om ervoor te zorgen dat ze je onthouden. Bijvoorbeeld door een goed verhaal te hebben en betrouwbaar over te komen. Ook kun je iets tastbaars geven zodat ze vaker aan jouw bedrijf herinnert worden. Denk daarbij aan een klein relatiegeschenk of een visitekaartje. Ook flyers doen het altijd goed.

Flyers drukken

Let er wel op dat de meeste bedrijven beschikken over een flyer en dat je ook hierin dus onderscheidend moet zijn. Laat de flyers drukken met een iets wat direct de aandacht trekt. Dat kan een opvallend plaatje zijn maar ook een zin of uitspraak die direct de aandacht trekt van mensen en ervoor zorgt dat ze door gaan lezen. Je kunt de flyers drukken op talloze plaatsen op internet. Soms ontwerp je online zelfs helemaal je eigen flyer!

In 2016 was in veel branches zichtbaar dat het economisch gezien beter begon te gaan in Nederland na een jarenlange recessie. Dit was vooral in de technische branche het geval. In 2015 kenden minder dan de helft van de bedrijven (45 procent) een omzetstijging. In 2016 was een sterke groei zichtbaar, en noteerden een meerderheid van de bedrijven (53 procent) een omzetstijging. Deze groei maakt het samen met de positieve prognoses voor 2017 nodig en mogelijk om te investeren in arbeidskrachten.

Verklaring van de grote vraag naar personeel in Eindhoven

Hoewel over het algemeen grote aantallen vacatures zich vaak meer concentreren in de Randstad, en dan met name in of om Amsterdam, vormt Eindhoven hier een uitzondering op. Waarom dan in deze stad? Eindhoven heeft allereerst veel werkgelegenheid door de vestiging van Philips hier. Deze elektronicagigant is waarschijnlijk al sinds de oprichting in 1891 goed geweest voor het grootst aantal vacatures voor technisch personeel. Een meer recente groeiende vraag naar medewerkers is afkomstig van de bedrijven die gevestigd zijn op het Science Park van de Technische Universiteit Eindhoven. Hoewel de meer dan 150 technologiebedrijven vooral start-ups en spin-offs van andere bedrijven zijn en voornamelijk zijn opgericht door ondernemende studenten en medewerkers, wordt ook extern gezocht naar professionals. Ook een technische achtergrond en woonachtig in deze regio? Klik hier voor geschikte vacatures.

Voor welke technische functies is de vraag het grootst?

De vraag naar technisch personeel is over de hele linie gegroeid, dit is niet alleen het geval voor een bepaald opleidingsniveau of specifieke specialisatie. In het laatste kwartaal van 2016 waren bijvoorbeeld software developers het meest gevraagd, met een stijging in de vraag van 4 procent ten opzichte van Q3 2016. Op de tweede plaats met meest gevraagde beroepen stond toen onderhoudsmonteur van machines, waarbij sprake was van een stijging van vijf procent ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar.

Tips voor het vinden van technisch personeel

Als je als werkgever moeite hebt met het vinden van voldoende medewerkers die geschikt zijn voor de vacante functies, lees dan de tips voor het zoeken van geschikt personeel. Werkgevers gaan zich, net als uitzendbureaus, daarnaast meer richten op het zoeken van medewerkers in het buitenland of medewerkers uit andere branches of met onvoldoende studieniveau bijscholen.

 

De Nederlandse economie zit weer in de lift, en dat is ook te zien aan de arbeidsmarkt. Het aantal WW-uitkeringen daalt en het aantal vacatures stijgt. Uiteraard zijn er regionale verschillen. Volgens de ‘Arbeidsmarktrapportage Q3 2016’ waren er in Noord-Holland in het derde kwartaal van 2016 zelfs tien procent meer vacatures dan het voorgaande kwartaal, dit is ruim drie keer zoveel als het gemiddelde in Nederland. Daarbij komt nog eens dat er tijdens een groot deel van de crisis (van 2010 tot 2014) overal in Nederland banen verdwenen, terwijl dit aantal in Noord-Holland juist met 20.000 steeg. Het werkloosheidscijfers is hier dus ook laag.

Vooral in branches zoals IT en techniek was er in 2016 al een personeelstekort merkbaar, en naar verwachting zal dit in 2017 meer voor komen. De meest gevraagde functies volgens de Arbeidsmarktrapportage Q3 2016 betroffen dan ook software developer en onderhoudsmonteur van machines. De druk op de arbeidsmarkt zorgt dat je in Noord-Holland inventief moet zijn als het aankomt op het vinden van personeel. Hoe breng je een vacature in Haarlem, Amsterdam of Alkmaar onder de aandacht van geschikte potentiële kandidaten?

Via meerdere kanalen actief zoeken

Mensen die een baan zoeken doen dit vooral online. Met de komst van nieuwe media zijn er ook nieuwe kanalen bijgekomen om medewerkers te vinden, zoals vacaturewebsites en LinkedIn. Bij een tekort aan mensen is het echter niet meer voldoende om alleen een vacature te plaatsen, maar zal je zelf actief op zoek moeten gaan naar kandidaten met een passend profiel. Wees ook niet te terughoudend in het benaderen van mensen die al een baan hebben. Daarnaast is het nog altijd een groot voordeel voor mensen dichtbij hun werk te wonen, regionaal adverteren wordt weer steeds meer toegepast. Populair zijn bijvoorbeeld advertenties in regionale kranten en verenigingsmagazines, posters bij bioscopen en bibliotheken en flyers of folders die huis-aan-huis in de gemeente worden bezorgd.

Investeren in starters

Het is belangrijk potentiële kandidaten zo vroeg mogelijk aan te trekken. Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om stagiairs mee te laten lopen in het bedrijf? Na afronding van hun studie gaan afgestudeerden namelijk vaak aan de slag bij de organisatie waar ze stage hebben gelopen. Voordeel is dat ze het bedrijf al kennen en je al weet hoe hun persoonlijkheid en werkhouding is. Om een functie extra aantrekkelijk te maken kun je mensen tijdens of na de stage interne opleidingsmogelijkheden bieden.

Bewaren van gegevens van sollicitanten

Een afdeling of organisatie groeit soms zo snel dat er binnen korte tijd meerdere vacatures ontstaan. Het is zonde als er iedere keer een heel vacaturetraject opgestart wordt. In de meeste gevallen solliciteren er meerdere mensen op een vacature. Het is dan altijd handig om te vragen of hun gegevens ook bij afwijzing bewaard mogen worden in portefeuille. Soms moet er namelijk gekozen worden tussen diverse goede kandidaten. Bij nieuw ontstane functies heb je al een kandidatenpool die je snel en direct kunt benaderen.

Pas de vacature aan voor een andere doelgroep

Heb je na het uitzetten van een vacature geen geschikte kandidaat kunnen vinden? Dan is dit misschien wel mogelijk door de functieomschrijving aan te passen. Kijk hierbij eens kritisch naar de gestelde eisen zoals opleiding. Is dit echt nodig, of kan iemand met een lagere of andere opleiding maar met meer werkervaring het werk ook uitvoeren? Daarnaast worden deeltijdfuncties steeds populairder. Door een vacature te splitsen in bijvoorbeeld een duobaan of twee deeltijdfuncties bereik je een hele andere groep werkzoekenden. Denk maar eens aan herintreders, studenten, oudere medewerkers of mensen met een arbeidsbeperking.

Medewerkers een rol geven bij de werving

Medewerkers van de organisatie kunnen een grote rol spelen bij de werving van nieuwe kandidaten.

Zij hebben mogelijk werkzoekende in hun netwerk, en helpen deze vanzelfsprekend graag weer aan een baan. De medewerker kan de potentiële kandidaat van veel meer informatie voorzien dan een vacature of website dat kan, namelijk over het soort organisatie, de collega’s en de werksfeer. Om het benaderen van geschikte kandidaten door medewerkers aan te moedigen, kun je een wervingsbonus beloven.

Hoe groot het personeelstekort vooral in Noord-Holland mogelijk de komende jaren met een groeiende economie weer wordt, door op een creatieve manier te zoeken vindt je altijd wel weer een geschikte kandidaat voor een functie. Het is hierbij erg belangrijk om ook over de langere termijn na te denken en bijtijds te plannen. Soms gaan organisaties pas naar een kandidaat op zoek als de nood echt hoog is, met een grotere kans op een minder nauwkeurige selectie.