Category

Kerst

Category

We zijn op dit moment nog volop in de zomer en misschien zelfs nog op zomervakantie, maar net als ieder jaar vliegen de maanden ook dit jaar weer voorbij en dat betekent dat het nog maar even duurt en dan is het weer Kerst. Een mooie tijd om uw medewerkers nog weer even in het zonnetje te zetten en ze te bedanken voor de inzet het afgelopen jaar.

Heeft u er al over nagedacht hoe u uw medewerkers dit jaar in het zonnetje zet? Is het een weekendje weg, een waardebon of kiest u toch weer voor het bekende kerstpakket? Dit laatste is zeker een goede keuze. Een kerstpakket wordt namelijk nog zeer gewaardeerd door een groot deel van de medewerkers. En het is zelfs een traditie die stamt uit de 19de eeuw. Toen ging het geven van een kerstpakket er wel iets anders aan toe dan vandaag de dag. Werkgevers ging vaak langs de deur om de medewerkers een fijne Kerst te wensen en nam dan ook wat te eten en te drinken mee. Tegenwoordig bestaat het pakket vaak ook nog uit lekkernijen, maar hier kan ook een hele andere invulling aan gegeven worden.

Het mooie is dat er tegenwoordig heel veel keuze is in de inhoud van een kerstpakket. Dit betekent dat u de pakketten zelfs kunt afstemmen op de ontvanger. Wat doe je in een kerstpakket? Is de medewerker van de afdeling administratie een echte BBQ-liefhebber dan is een winters BBQ pakket perfect, maar houdt een andere collega meer van verwennerij en ontspanning dan is het beauty-pakket een schot in de roos!

Belangrijk is wel om u tijdig te oriënteren en de pakketten te bestellen. Het zou natuurlijk zonde zijn wanneer het door u uitgekozen pakket is uitverkocht. Dus ga er eens lekker voor zitten en bekijk de verschillende pakketten. Heeft u de pakketten gevonden die perfect zijn voor uw medewerkers dan plaatst u de bestelling en vanaf dat moment hoeft u geen stress meer te hebben over de Kerstdagen.

Het duurt nog een paar maanden maar de kerst komt alweer steeds dichterbij. Wanneer het om het bestellen van kerstpakketten gaat kun je er ook maar beter op tijd bij zijn. Om te beginnen wil je jezelf natuurlijk goed oriënteren zodat je precies weet waar je uit kunt kiezen, en vervolgens wil je wel op tijd bestellen voordat alle kerstpakketten uitverkocht zijn. Maar waar moet je nu nog meer rekening mee houden met het bestellen van kerstpakketten?

1. Smaken verschillen

Hoewel het gros van je personeelsleden misschien hartstikke blij wordt van een Italiaans kerstpakket vol vleeswaren en recepten, zul je hier de vegetariërs en vegans in je bedrijf een stuk minder vrolijk mee maken. Smaken verschillen nu eenmaal, en een verkeerd kerstpakket (vlees voor een vegetariër bijvoorbeeld) kan personeelsleden flink in de vingers snijden. Zorg er dus voor dat je jouw medewerkers goed kent en dat je kerstpakket redelijk specifiek, maar ook algemeen genoeg is. Zo voorkom je mogelijke scheve gezichten.

2. Check de levertijden

Iedere leverancier is anders, en iedereen hanteert zijn eigen levertijden. Je wilt jouw kerstpakket niet een paar dagen voor kerst bestellen en er vervolgens achterkomen dat de levertijd minimaal twee weken is. Kijk vooraf dus goed naar de levertijden- en voorwaarden zodat je jouw bestelling op tijd en op de juiste manier kunt plaatsen.

3. Maak een inventaris

Om situaties zoals vermeldt bij puntje 1 te voorkomen, is het verstandig om ruim van te voren een inventaris van je medewerkers en hun wensen en behoeften te maken. Doe dit door middel van een leuke vragenlijst, een ideeënbus of schakel de hulp van HR in. Hoe meer inzicht jij hebt in de wensen en behoeften van jouw medewerkers, hoe groter de kans dat jouw kerstpakket met open armen ontvangen wordt.

4. Bestel tijdens een rustige periode

Veel bedrijven kopen hun kerstpakket net na de zomervakantie in. Dit betekent dat de leveranciers van kerstpakketten op dit moment het drukste zijn en vergroot de kans dat jij als laatste op de lijst eindigt. Kies dus een minder drukke periode om jouw kerstpakketten te bestellen zodat je alle rust en aandacht van je leverancier kunt krijgen.

Kerstpakket

5. Doe een headcount

Zul je zien dat je er tijdens het uitdelen van je kerstpakketten achter komt dat je iemand vergeten bent. Doe vooraf een volledige headcount en bestel altijd een 10-tal extra kerstpakketten zodat je zeker niemand vergeet. Die extra kerstpakketten komen vast wel goed terecht!

Met collega’s borrelen, een eindejaarsfeest houden of gewoon nog een gezellig uitje voor de feestdagen? Uw geliefde verrassen met een bijzonder kerstarrangement in een kasteel? Het nieuwe jaar goed uitluiden en lekker buiten de deur een feestje vieren? Met elkaar een magische kerst vieren?

Vind hier de leukste Kersttips in de sneeuw om er echt tussen uit te zijn met familie, vrienden en collega’s!

Kerstaanbieding?